Höns i bur

Höns i bur !

Jaokej jag vet att många säger ja menså här har det ju varit länge men jag tycker att det är dags att göra något åt det !

Info hur är det

Jag tittade nyss på Jamie Oliver när han granskade ägg & kycklingindustrin  i England. Eftersom ägg och kyckling har blivit så vanligt har det också börjat massproduceras i mängder (och inte bara i England). Detta har gjort att man idag kan få en hel kyckling för mindre pris än en burk med hundmat.

Om vi börjar med äggen: Man har flera tusentals hönor fångade i små burar endast till för att producera ägg och nya kycklingar. Dessa höns lever 4 och 4 i burar på ca 1kvadratmeter. I dessa burar gör det allt, äter, dricker, kissar och bajsar. Den enda gången de kommer ut ur burarna är när de slaktas.

tusentals höns som ligger bredvid varandra och inte har någon plats att röra sig på !!!

Sedan samlar man alla ägg, vissa går till äggförsäljning och andra går till produktionen av nya kycklingar. Kycklingarna föds sedan i plastbackar väldigt trångt. Sedan sätts de på ett rullband där de åker runt bland maskiner och emellanåt blir det fritt fall ner till nästa rullband eller ner i en ny back som ska leverera dem till farmarna. Här tar man också bort alla hanar eftersom de inte producerar ägg. Detta innebär att deras levnadsdagar är slut och de dödas med hjälp av någon gas. Deras kroppar går sedan till hundmat och liknande.

De ägg som gick till försäljning granskas och plockas ut. De som är missbildade eller liknande sparas och säljs som färdigvispadde ägg eller i blandningar som majonäs och coleslaw. GOTT!

Hr nedan ser ni kyckling tuppar som har blivit i ihjäl gasade !

OCH ALLT DETTA BARA FÖR ATT DET SKA BLI SÅ BILLIGT SOM MÖJLIGT FÖR KONSUMENTERNA!!!

Det är sjukt vidrigt och äckligt !

Är det värkligen värt det att så många liv måste gå åt för detta tvång

jag täncker i alla fall göra något åt det jag hoppas att ni som har läst denna artikel håller med mig !

//jan

Så här ska det se ut för frigående höns

I en höns gård så som jag anser det att det är bra så ska hönsen få gå fritt omkring !

Hönsen ska gå och Skrocka

och sprätter med fötterna, De ska kuna ha till gång till att kunna äta gräs, frön, maskar och flugor

De ska kunna ta sig härliga bad i sanden och vara glada höns !

Hur ska det se ut i Hönshuset ?

I hönshuset ska de ha en mysig sovpinne  kunna sitta och sova på !

Där ska det oxå finnas reden att lägga äg i.

Bilder på Fria och glada höns


Två glasa höns ^^

En glad tupp

// jan


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0